Hjärtundersökning

Åh, va skönt att ha den här äckliga, jobbiga, dryga och otäcka hjärtundersökningen klar! Har varit sååå nervös i åtminstone tre dagar så skönt att ha de här gjort nu!
Började med att dom förde in en liten elektrod (bara 1,5 mm tjock) genom näsan, vidare i matstrupen och sen ner precis bredvid hjärtat. Tejpade fast den på näsan och sen kopplade dom upp ett EKG. En sjuksköterska satte sej bredvid mej och jag fick klämma i hennes hand eftersom de gör rätt ont och man blir rätt spänd i kroppen av dom här elstötarna som skickas. Då började det! Läkaren skickade iväg ett antal elstötar till mitt hjärta, brände som bara den i strupen och ner i magen. Jättejobbigt dom tre första gångerna sen gick de bara bättre och bättre att få dom. Samtidigt printade dom ut ett EKG på mej. Och efter en ca. 10-13 tåg (kallas de när dom gör perioder med elstötar) så hittade dom just den här ovanliga kurvan som jag har.
Efteråt fick jag glass (jag vet, de var sjukt gott och en bra belöning haha!) och sen pratade vi igenom vad jag har för sjukdom och vilken medicin jag får. Så jag har diagnosen AVNRT (av-nodal återkopplingstakykardi) och fick då medicinen Isoptin 40mg. Så den ska jag ta innan gymnastik eller annan fysisk ansträngning och vid behov. :) Ska prova ut den nu ett par veckor och sen in på återbesök. Och funkar inte den så blire en ablation!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0